Wednesday, June 14, 2017

Urtehave

Det er en af de ting som er svære at undvære.
Jeg har gennem tid altid haft en mere eller mindre urtehave.
På tidspunkter har urtehaven været på størrelse på 1 tønde land.
Det alt sammen afhang af hvor meget jeg havde at lave. På et tidspunkt var jeg nødt til helt at droppe urtehaven. Jeg kunne ikke nå det.
Jeg ved ikke om det fornyede krafter men en ide har ligget i baghovedet et par år. En ide der også har drillet lidt. En ide om højbede, det er jo trods alt nemmere at luge ukrudt med et højbed der er ½ meter i højden.
Tidligt på vinteren fik jeg købt og hjembragt mange stykker lærketræ i 3 meters længde. Fik lånt noget gear til at save i de længder jeg havde brug for. Allierede mig med mændene i familien, forøvrigt et godt samarbejde. Resultat: nu har jeg 3 stk højbede 3 x 1 meter. Den yngste er ingeniør så han fik opgaven at udregne trykfaktor på brædderne således at de ikke bliver gravide på midten. Det er faktisk ærgerligt at der ikke blev taget billeder af processen. sådan kan det ske.
Nogle gode venner havde hørt om vores planer sidste år og gav os forskellige jordbærplanter til en start.
Her er resultatet med jordbær og løg. Det vil på sigt blive et bed med jordbær. Det er da herligt man ikke skal bøje sig ret meget for at plukke jordbær.Mellem jordbær og løg er der sået rapini og radiser.
Højbed med jordbær

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails